mandag 23. januar 2023

Er det greit å kjøpe reproduksjonsesker til gamle dataspill?

Jeg har en ganske stor samling av gamle dataspill, for det meste Nintendo spill, men også Sega, Atari 2600 og PC big box. Siden jeg har en stor samling, betyr det at jeg har mange løse spill som mangler boksen min. Boksen er for lengst kastet eller ødelagt. Men er det innafor å kjøpe nye repoduksjoner av eskene om du har original spillet? 

Jeg liker å ha ting komplett, det gjelder alle spillene mine. Jeg liker også å stille ut fine ting jeg har, særlig nerdeobjekter. Men alle disse løse spillene, de er vanskelige å stille ut. Bare det løse spillet, er ikke like kult. Jeg kjøper mange ganger gamle dataspill som er komplette, såkalt CIB (complete in box). Men gjennom årenes løp, så har jeg mange løse spill jeg ikke gidder eller har lyst til å kjøpe CIB. Så da har jeg tenkt litt tanken på kjøpe reproduksjoner av eskene. Hva er en reproduksjon? 
Reproduksjonseskene jeg kjøpte fra Aliexpress
Idag kan man få kjøpt gode reproduksjon av både esker og manualer av gamle spill. Du kan til og med få reproduksjoner av selve spillet (men det blir for meg å krysse en linje). Du finner selgere av slik på Ebay, Aliexpress og Etsy. Det er særlig Kina man kan få kjøpt slikt, av veldig varierende kvalitet. Det koster ofte rundt 150-200 kr for en eske, mer om man vil ha manual og selve spillet. Jeg bestemte meg for å teste og kjøpte 5 esker fra Aliexpress til ca 450 kr. Det var spill jeg hadde selv kassett til. Du kan se på bildene hvordan det ble seende ut.
Endelig har Alexlay spillet fått et hjem
Jeg var litt i tvil om jeg skulle gjøre det. Jeg føler det er i en litt moralsk gråsone. Jeg liker å samle på autentiske ting. Disse eskene ser bra ut! Men det er ikke ekte. Det er reproduksjon. Altså jeg har ikke alt originalt. Nå kan du si at det ikke har noe å si. Jeg eier originalspillet og vil ha esken som kommer til. Men det jeg har gjort nå, er å blandet ekte med falsk. Selv om eskene ser bra ut, så føler man fort på pappen, overflaten og selve fargene at det er falsk. Men det er jo ikke lett å se om man bare ser overfladisk på eskene. Altså er faren for at noen vil prøve å selge slike reproduksjoner som om det var ekte. Nå er det ikke et problem for meg, fordi jeg har ingen intensjon om å selge disse spillene. Og om jeg vil gjøre, det så vil jeg si ifra at det er en reproduksjon til eske. Men jeg er litt rett for at det vil forringe resten av samlingen min, fordi alt ikke er ekte. Men samling blir mer komplett!   
Original spillet i reduksjonsesken
Nerdene er delt på midten rundt reproduksjoner. Noen mener det er greit, så lenge du ikke selger det som ekte. Andre mener det er en styggedom som må unngås for alt det er verdt. Du kan se et eksempel på dette her
Jeg tror jeg ikke skal kjøpe flere slike reproduksjonsesker. Det var greit å teste og jeg liker det. Men jeg liker ekte ting. Gjerne som har litt historie og slitasje rundt seg. Men hvem veit. Hva tenker du?  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar