søndag 8. januar 2023

Jada AI kunst er kult men det har også noen utfordringer!

Du har sikkert lest om at AI lager kunst, skriver stiler og gjør masse rart i 2022. Og du har sikkert tenkt, det høres både spennende og skummelt ut. Men det er jo ikke noe jeg kan teste ut? Men det er overraskende hvor enkelt det har blitt og hvor lett det er å bruke for vanlige folk. Alle bildene i denne bloggposten er laget av Midjourney KI basert på min input og ønsker.  

Her ba jeg KI lage bilder av en mann som blir spist av en TV

Jeg har en jobb, hvor noen av mine kollegaer jobber med AI (også kalt KI, kunstig intelligens på norsk) og maskin-læring. Jeg leser som de fleste andre om dette i avisen og tidsskrifter, om nye grenser som blir sprengt hele tiden. Og alt virker veldig Sci-fi. Noe som ikke angår helt meg, selv om folk jeg ser hver dag jobber med det. Det tok særlig av med ChatGPT, som er en KI som kan generere tekst. Det var artikkel opp, ned, bort og vekk om dette. Så jeg tenkte å teste det ut. Og jeg ble helt blåst av banen når jeg så hvor spennende, kult og litt skremmende det var. 

Mann som blir hypnotisert av en tv
Siden min jobb betyr at jeg utforsker teknologi for å lage interessante audiovisuelle produkter, så tenkte jeg at jeg burde teste ut AI kunst. Jeg kjøpte meg tilgang til Midjourny, hvor man skriver tekst i Discord og KI generer kunst basert på disse forslagene. Du kan lese mer om Midjourney her. Det er enkelt å bruke og overraskende moro. Her kan må få forskjellige stiler, perioder og stemninger. Såklart, det er en kunstig intelligens som tolker dine forespørsler, så du får mye rart. 

Bilde av en dame som er en demon i speilet
Jeg ser mange muligheter for å bruke AI kunst. Jeg har en jobb hvor jeg trenger å bruke mye illustrasjoner i presentasjoner. Slik jeg har gjort til nå, er å hente bilder fra internet. Noe som ikke alltid er like bra. Nå kan jeg få skreddersydd bilder egen presentasjoner. Jeg har også fått AI til å komme med forslag og utkast på illustrasjoner som jeg har tatt til en menneskelig designer, slik at denne personen bedre skal få laget et bilde av hva jeg vil ha. I tillegg kan man bruke dette for å generer moodboards, gi forslag på konseptkunst, gi grunnlag som en menneskelig designer jobbe videre med osv osv. Men så klart, redselen er jo at disse AI kunst tjenesten skal gjøre folk arbeidsløs. Og vil den det?

AI lagde en skremmende bilde av en mann i skogen

Både ja og nei? Det sier jo seg selv, at noen steder, vil man velge i framtiden å bruke AI til å lage kunst og illustrasjoner, som betyr mindre jobber og oppdrag. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen på Forbes. Som designer Carson Grubaugh sier i artikkelen "Concept artists, character designers, backgrounds, all that stuff is gone. As soon as the creative director realizes they don’t need to pay people to produce that kind of work, it will be like what happened to darkroom techs when Photoshop landed, but on a much larger scale.". Men så er det andre i artikkelen som har andre perspektiver som skaper av Midjourney David Holz som sier “I think that some people will try to cut artists out. They will try to make something similar at a lower cost, and I think they will fail in the market. I think the market will go towards higher quality, more creativity,” For å være helt ærlig, er det vanskelig å vite men at det kommer til å påvirke jobber, er helt klart. Spørsmålet er på hvilken måte.
Jeg gav AI et bilde av meg selv og fikk den til å lage en film noir stillebilde

Men det er ikke bare om folk kommer til å miste jobber, som AI kunst påvirker men andre etiske områder. Et estisk område er hvordan AI trener på lage kunst, nemlig gjennom å skrape internet for bilder og bruke disse for å lære. Her er veldig mange av bildene beskyttet av opphavsrett. Spørsmålet er om dette skal være lov. Fordi du kan lese mer om dette her og her
I tillegg kan AI reprodusere stilen til en berømt maler, designer eller kunster. Burde dette være lov? Selv om en AI ikke direkte kopier bilder og elementer i et bilde for å skape et nytt, som ofte blir kalt photobashing, så hermer den etter kjente kunsterer, noe som kan gjøre at folk kanskje ikke kjøpe originale bilder fra disse folkene. Du kan se denne videoen som forklare meget bra hvordan AI lager bilder. 
Noen har tatt til ordet at AI kan kun trene på bilder som er uten opphavsrett og hvor kunstneren ikke lever lengre. Men hvordan kan man egentlig forby dette? Mennesker ser jo idag selv på fotografier, malerier og illustrasjoner og blir inspirert av disse. Hvordan kan man forby en maskin å gjøre det sammen? Noen har til og med laget en egen nettside, så du kan se om bilder du eier har blitt brukt til å trene en slik AI eller bilder du har fått lage, hva slags bilder AI har brukt for å komme fram til bilde den laget for deg. Den kan du finne her.    

Jeg ville ha noen skumle julenisse bilder

Jeg ville ha noen skumle julenisse bilder

Og så kommer også spørsmålet om hvem som har opphavsretten på bildene. Idag er det ingen lover som gir en AI rett på opphavsrett på et åndsverk. Så hvem er det som egentlig eier alle bildene som blir skapt? Er det firmaet som eier AI? Eller er det personen som skrev teksten som bildet ble laget på? Kan firmaene som eier AI selge retten på bruke bildene som blir laget? Særlig når disse bildene er trent på bilder laget av mennesker som eier opphavsretten? 

Jeg synes dette er veldig spennende og ser både fordeler og bakdeler med AI kunst. Denne uka skal jeg bruke AI kunst i min jobb for første gang og jeg spent på reaksjonene jeg kommer til å få. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar