mandag 16. januar 2023

Hvor mye datarester har en nerd i kjelleren?

Jeg er rimelig flink til kaste ting men det er noe jeg sliter med å slenge på dynga og det er gamle datadeler og pcer. Er det bare meg som har det slik?
Meg og mine pcdeler
I sommer så skulle jeg rydde litt i kjelleren min. Der hadde jeg en god samling av gamle pcer, mobiltelefoner, MP3 spillere, gamle hovedkort, skjermkort, Ram, harddisker, ledninger og skruer. Det var ikke akkurat på nivået på en horder men det var en del. Hovedkortbokser fulle av SATA ledninger, vifter, CPU vifter, 5 forskjellige typer kjølepasta, gamle kabinetter osv. Hver gang jeg kjøper en ny pc eller oppgraderer en del, så greier jeg aldri å kaste det (eller selge for den saks skyld). Jeg tenker, dette er jo kjekt å ha. Du veit aldri hva du kan få bruk for i framtiden. 
Alle hovedkort eskene er fulle!
Man hva skal jeg med alt? Jeg må ærlig innrømme at jeg har tenkt flere ganger at jeg kan bygge meg en pc til å ha som server, eller lage et mame kabinett, lage en sprø Minecraft pc eller at det bare er lurt å ha gamle pcdeler tilfelle dama vil ha en surfe pc. Ofte er mine gamle pc deler fortsatt ganske heftige enn mange ræva Elkjøp pcer som normale folk kjøper. 
Gamle pcer som må bli plukket fra hverandre etter godsaker!
Men i sommer, så var det slutt. Jeg ryddet og skulle prøve å kvitte meg med endel ting. Plukke ting fra hverandre og lage litt system i all kaoset, så jeg ikke gir opp og bare kjøper kjølepasta og SATA ledninger hver gang jeg trenger det, selv om jeg veit jeg har dette men jeg orker bare ikke å leite. 
Over 20 år med pc deler og pc byggning
Jeg kastet noen gamle CPUer, GPUer og minne osv. Jeg kastet nok litt for mye og skulle nok heller prøvd å få solgt det. Og jeg angret litt fordi jeg fikk en ide, nemlig å lage et Frankestein prosjekt av mine gamle pcdeler. Et prosjekt jeg skal deler her på bloggen. Men jeg fant ut at det er mange mennesker som prøver å selge gamle pcer og pcdeler på finn. Men folk tror ræva Intel CPU og utdaterte skjermkort er verdt mye mer enn det er. Men greit å vite, siden man kan finne noen kupp. 

Men samlingen min av pc deler er nå mindre og det er greit. Spørsmålet er om det bare er meg som er slik? Er det bare fordi jeg har bygget pcer hele livet mitt eller er det slik også for andre typer nerder?

Savner litt alle mine gamle pcdeler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar