tirsdag 3. november 2009

Dedikerte server til multiplayer – et must eller ikke?

Er du nerd så har du sikkert fått med deg alt bråket over bruken av dedikerte servere i online spilling på pcspill, da særlig knyttet til Moderen Warefare 2. Så hva betyr og har dette å si for din spilling over nettet?

Dedikerte servere er noe som blir brukt av alle it-firmaer og nettsider. Det er så enkelt som at det er egne maskiner satt opp til å gjøre bare en ting og ofte så har disse servene gode inn og ut linjer (upload\download). Siden disse maskinene ofte er konstruert for å takle bestemte typer trafikk og oppgaver så gjør de det rast og enkelt. Disse maskinene blir ikke brukt til å surfe med. Siden onlinespilling via internet blei populært utover 1990-tallet så blei bruken av dedikerte servere viktig. Når brukere brukt sine egne maskiner for å hoste en multiplayer match så både funket de som server og spiller. Oppgavene maskinen skulle gjøre blei slik mange og personlige internet koblinger var og er ofte ikke bra. Så man fikk kamper som hadde høy ping, kamper som blei avsluttet midt i fordi hosten måtte spise middag osv.

Så det blei mer og mer vanlig at spillfirmaene og spillere satt opp dedikerte servere som de kunne spille på. Maskiner som kun sto åpnet døgnet rundt og som alle kunne spille på. Litt som en fotball arena som var åpen for alle, alltid. Ved å åpne opp for slike dedikerte servere fikk man ofte et livlig online miljø rundt spillet. Man fikk klaner som kjempet om ære, folk spilte mer og spillene fikk rett og slett mer buzz og sjansen for at folk kjøpte spillet var større. Det var rett og slett en lur investering. Andre firmaer som så at et spil hadde mange spiller kunne kanskje selv lage noen dedikerte servere som hadde litt reklame på seg, en billig måte å reklamere for. Både NRK, TV2, Telenor og andre firmaer i Norge har gjort og gjør dette. Men privatperson satt også opp slike servere, ofte en klan som alle betalte litt hver måned for å ha et sted å spille fast. Det finnes mange hosting tjenester som tilbyr slike servere og bandwidth for en billig penge.

Dette betydde for spillerne at man hadde mange servere å velge mellom når man ville spille og at ping var lav og det alltid var en kamp du kunne delta i. Når du gikk inn i mulitplayer delen av et spill fikk du ofte opp en liste over servere du kunne delta på. Dette var realitet for pc spillere verden over når du spilte over en pc. Det var selve standarden for online spilling.Så kom konsollene på nettet og begynte å tilby spiller versus spiller over internet. Konsollmarkede vokste og dataspillfirmaer begynte å lage spill til både konsoller og pc. På konsollene var bruken av dedikerte servere mye brukt. Man brukte heller noe som heter matchmaking. Det går rett å slett ut på at du lager et spill som du hoster og så joiner andre ditt spill. Tjenesten tar også å matcher deg med folk som er på ditt nivå, slik at du ikke blir skutt 1000 ganger av en hardcore gamer dude. Nå har flere og flere pc spill begynt å bruke denne type form for tjeneste på sine multiplayer deler. Til store klager for pcspillere. Det er mange grunner til dette.

Matchmaking problemer
Hele konseptet med matchmaking er at du bare trykker på “join game” knappen og venter på at spillet parrer deg opp med andre spillere som er ditt nivå. Problemet her at det kan ta tid. Du må vente til spillet finner nok folk som er ditt nivå. Isteden for å bare velge en server og hoppe inn i spillet. Et annet problem er at du får nye folk å spille med hver gang. Når jeg bruker dedikerte servere til å spille på, går jeg ofte på de samme stedene, fordi de har mange av de samme folka som spiller der. Du bli kjent med nye folk og veit spillestilen deres. Med matchmaking er det nye tryner og nye navn hver gang.

Høyere ping
Som nevnt over så er dedikerte server driftet av firmaer som har enorme upload/download linjer. Ergo så går multiplayer kamper på slike servere veldig smooth. Alle får nesten lik ping og ingen får noen urettferdig fordel. Med matchmaking kan du bare dritt i det siden veldig får privat personer har så bra linjer at de kan hoste et spill med lav ping.

Store spill med mange spillere blir umulig.
Uten dedikerte servere som kan takle mange spillerer uten at det hakker som faen så kan du bare dritte å delta i kamper som har 32, 50 eller 64 spillere. Private maskiner og linjer i matchmaking takler det rett og slett ikke.

Ikke noe bruker innhold, mods eller kontroll over reglene
Uten dedikerte server kan du ikke lage kamper med custom maps eller mods. Eneste måten å få nye spilltyper og innhold er gjennom spillfirmaet som mest sannsynlig krever penger for nytt innhold. Når noen også har en dedikert server kan de som eier den bestemme reglene. Hvem som skal bli bannet, hvordan man skal oppføre seg osv. I matchmaking må alle stemme og det kan ta tid. Du har heller ikke noen kontroll i matchmaking over hvilken kart, ingame regler eller konfigurasjon som en kamp skal ha utover det som du får lov til av matchmaking. Frihet er med andre ord noe du kan glemme.

Ikke clan servere
Hele poenget med dedikerte servere er at folk kan eie et sted de kan spille fast og med faste venner. De veit de alltid får plass og at det er folk de kan spille mot der. Akkurat som et band trenger et sted å øve, trenger en clan et fast sted å være. Det blir vanskeligere å spill med clanen din i samme kamper siden folk blir helt random puttet i spill via matchmaking.

Som dere forstår er jeg ikke fan av matchmaking i pc spill. Bruken av dedikerte spillere er en enorm bra ting når man spiller online i pcspill. Det gir muligheter som man ellers ikke får og er for faen standarden som er satt. Irriterer meg enorm at spillfirmaer prøver å forandre på noe som funker til noe som hvertfall på papiret ikke ser ut til å funke. Call of duty: Moderen Warfare 2 har fått utrolig mye dritt i pressen og blant spillere for å droppe dedikerte servere. Operation flashpoint: Dragon Rising er også et spill som mangler dette selv om det står på boksen at spillet skal ha det. Personlig har jeg spilt OFDR en del de siste ukene online og det er et helvete. Alltid lag, alltid tar det tid å finnet et game og det er så lite man kan gjøre med at folk oppfører seg som idioter. OFDR får mindre og mindre spillere for hver gang jeg er inne fordi folk ikke gidder å spille når alt skal være så forpult vanskelig. Og OFDR er gitt ut på konsoll samtidig som pc, så det er derfor spillet har denne idiot funksjonen som heter matchmaking.

Jeg kommer nok til å kjøpe COD: MW2 men bare fordi jeg tror singelplayer er verdt penga. Sjansen for at jeg bruker mange timer på spille multiplayer er lik null vist jeg må bruke en dårlig matchmaking tjeneste. Vi får se men det lover ikke godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar