onsdag 2. desember 2015

Digitale liv - Hva er spesielt med Spill? på Fritt ord

Jeg kom nettopp fra et arrangement i kveld som Fritt Ord holdt om dataspill og det var overraskende bra.
Det heit Digitale - Hva er spesielt med Spill? Det var en paneldebatt med bra deltakere med forskjellige bakgrunner. Du kan lese mer om disse på facebook siden som du finner her. Målet med arrangement var å diskutere hvorfor og hvordan dataspill blir debattert og omtalt i norsk offentlighet. Et stor tema men som fikk en spesielle vinkling rett noen dager før på grunn av nyheten om at LevelUp på VG.no blir lagt ned og Dagbladet Pressfire kanskje blir også lagt ned. Plutselig var spilljournalistikken i flere av de store norske mediehusene nesten vekk. Så dette preget diskusjonene i panelet men også spørsmål fra salen.
Arrangementet var på Fritt Ord sine lokaler og det var litt rart å sitte i disse lokalene og høre på debatten. Fritt ord er kanskje noe man forbinder mer med ytringsfrihet, bøker, presse og kulturkjendiser. Ikke dataspill. Men som leder Knut Olav Åmås påpekte i sin innledning, så er dataspill ikke lengre noe smalt kulturuttrykk. Det er noe all gjøre og det kan formidle så mye, at det er noe Fritt Ord skal satse mer på. Så forvent flere slike ting fra Fritt Ord i framtiden. Noe som jeg personlig synes er bra. Og det var full sal, så det er helt tydelig at mange er opptatt av dette.

Diskusjonen blant panelet var god, innsiktsfull og høflig. Her blei tung ting som etikk, Gamergate, feminisme, nisjepreg, e-sport, norsk spilljournalistikk og gamle dataspill diskutert uten at noen fikk anfall. Alle var høffelige, lyttende og kom med sine perspektiv. Det var deilig å bli minnet på at man kan snakke om heavy ting uten at ting blir usaklig, personlige og skyttergravpreget. Diskusjoner er best i levende liv spør du meg.
Så hva sitter jeg igjen etter Fritt Ord sitt arrangement? Vel, mange ting. For det første så synes jeg det er et stort problem at norske spilljournalister forsvinner. Spillmediet trenger journalister som kan skrive kritisk og uavhengig om spill, komme med anmeldelser men også dypere analysere på norsk. Jeg mener at dataspill er alt for seriøst og stort til å bli overlatt til bloggere og youtubere. Det blir for navlebeskuende og overfladisk. Her er det liten reel kunnskap om dataspill som medium. Man mangler analytisk innsikt og forståelse. Det er lite utdanning og kunnskap. Særlig det å jobbe fram spillkritikker er i mine øyner viktig, for at man kan få bedre og mer modne spill men også hvordan vi snakker om spill.

Men det slo meg også at jeg tror mange av de som var i salen representere et problem dataspill opplever. Mange stilte spørsmål rundt hvorfor dataspill ikke blei sett på som kultur, hvorfor ingen tør å si at de spiller, at det ikke er akseptert for at man spiller osv. Da satt jeg og tenkte hvilken virkelighet disse primært mannlige 20 åringen lever i. Fordi det er ikke min virkelighet som spiller og spillforsker. Ei heller tror jeg det er virkeligheten for vanlige folk. Det er lenge siden dataspill har blitt mainstream. Dataspill er NOE alle gjør idag. Medietilsynets undersøkelse Barn og Medier fra 2014 kom med tall som viser at 94 prosent av alle barn i alderen 9 til 16 år at de spiller dataspill på fritiden. Nesten alle gutter (98 prosent) spiller, men også svært mange jenter (90 prosent) oppgir at de spiller dataspill på fritiden. 

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at antallet kvinnelige spillere i aldersgruppen 16–79 år har økt fra 27 prosent i 2007 til 44 prosent i 2013. Til sammenligning spiller 50 prosent av mennene i samme aldersgruppe dataspill i løpet av en uke. 47% av alle i aldersgruppen 16-79 år bruker spill i løpet av uke i 2013. Vi bruker også mye mer tid på dataspill i denne aldersgruppen. I 2007 så brukte man 1,3 timer. I 2013 så brukt man 6 timer. Dataspillmelding fra Kulturdepartementet kom i 2008 og slo fast at dataspill er kultur, som staten skal satse på, noe de også har gjort med spillstøtte.   


Jeg kunne vist til mye mer statistisk rundt hvem som spiller og hvor mye. Hvor mye penger dataspillbransjen tjener hvert år. Hint: Det er anslått at spillbransjen vil globalt tjente 111 billioner dollar i 2015. Det hadde de ikke gjort om ikke dataspill hadde slått gjennom på alle samfunnslag og land. Spill er ikke nisje lengre og jeg blei forbauset når jeg hører 21 åringer kommer med slike uttalelser, når det har skjedd så mye og skjer mye rundt dataspill. Kanskje her er et av problemene med dataspill, nemlig at folk som er lidenskapelige opptatt av spill egentlig ikke vil at dataspill skal bli allemannseie. Det er mye kulere om det er noe som bare noen få gjøre. Noe som er vårt, som ingen forstår, slik at vi kan ha det for oss selv. Derfor får man slike Gamegate reaksjoner som vi har hatt nå. Slik reaksjonære reaksjoner, som prøver å si at dataspill er bare noe jeg skal holde på med. Som når du var fan av et sært band som plutselig blei stort over natten og alle likte det. Du ville mye heller at banden skulle være smal og sært som bare du likte. Men det er for seint for slik. Dataspill er for lengt blitt noe alle gjør. Candy Crush hadde i 2014 over 93 millioner daglige brukere. Noe som gjør at spill som GT5 og Fallout4 blir små indiespill i sammenligning. Det er som hardcore gamere ikke har fått med seg at alle sitter og spiller på mobiltelefonen sin på bussen. 

Som dere forstår, så var det et bra arrangement, siden det fikk meg til å tenke rundt utfordring tilknyttet dataspill. Jeg håper vi får mer norsk spilljournalistikk men også mer spillkritikk, som tør å bringe perspektiv og tanker til dataspill, ikke bare anmeldelser. Jeg vill ha litt Montages.no, men bare for spill. Pluss jeg tror vi trenger et nytt ord for folk som er opptatt av spill og vil virkelige analysere og diskutere mediet, ikke bare være spillbuff eller fanboy. I film så snakker man om cinephile eller cineaste. Spill trenger noe slikt, kanskje ludophile eller ludoeaste? 

Åh ja, Fritt Ord arrangere også en konkurranse kalt Digitale liv - Nye ord om dataspill. Sjekk det ut her. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar