fredag 18. desember 2015

Star Wars er ei hore og du er en horekunde

Jeg elsker Star Wars men ettersom jeg har blitt voksen, har jeg sett meg lei på det jævla maset om å kjøpe alle tingene som Star Wars franchisen spyr ut! Og nå som en ny film har kommet ut, så har det bare toppet seg med kjøpepress!
Funnet i min innboks fra en Star Wars pimp
Å være fan av noe er for meg at man virkelige digger det man er fan av. At man skaffer seg kunnskap, ser og hører på den tingen man liker alt for mye og har følelser ikke alltid er rasjonelle for det man har lagt sin elsk på (litt som kjærlighet). Å være fan betyr ikke man kjøper alt man kommer over fra dette produktet. Nerdekulturen idag er mer og mer preget av kjøpepress, av å fronter det man liker gjennom å eie dritt som blir pushet på deg gjennom alle kanaler. Star Wars er på mange måter den original Hora. Den som startet den kommersielle spin-off kulturen rettet mot fan og normale mennesker. Jo mer dritt du eier, jo mer fan er du.  

Jeg er ikke imot at folk kjøper spin-off produkter av filmer eller spill de liker. Herregud, jeg gjør det selv. Dog jeg må innrømme at jeg får det meste i gaver og jeg eier lite stuff. Jeg eier flere utgaver av Star Wars filmene (VHS, DVD og Blueray) men ikke kjøpt så mye mer. Sverd, masker osv har jeg fått i gaver fra venner og kjærester. Det er ikke noe jeg putter i stua men jeg kaster det ikke. Men jeg trenger ikke å kjøpe alle leketøyene, klærne osv fordi om jeg liker Star Wars. Tvert imot. Jeg føler all denne pushing av spin-off minsker gleden av å virkelig elske noe. Jeg trenger ikke å bruker penger for å vise at jeg er glad i noe(n).
Litt spin-off eier jeg
Å være fan av noe er egentlig helt gratis. Det er så demokratisk og tilgjengelig som det går ann. Du bare digger noe og bruker energi på like det. Jeg likte egentlig Star Wars før jeg så filmene. Jeg så plakater på rommet til mitt søskenbarn på 1980-tallet og blei fascinert. Bygde meg mine egne historier rundt ikonografien jeg så og drømte meg vekk lenge før George Lucas trengte seg inn i hodet mitt. For å feilsitere Huey Lewis and the News: You don't need a creditcard to be a fan". Jeg forstår ikke helt hele denne kjøpepress og pushing av produkter som følger store filmer og dataspill for tiden. Altså, jeg forstår hele strategien godt fra et økonomisk perspektiv. Man vil tjene penger på folk kjærlighet og entusiasme. Jeg forstår ikke hvorfor fan og nerdekulturen har blitt så opptatt av all spin-off produktene?
Jeg vil helle bruke penger på fanhyllester enn plastleketøy
Så jeg sier nei takk til alle  dritten som blir pushet fra Disney og dets partnere rundt Star Wars. Jeg vil ikke ha kattelekene, spisepinner, pizzakjærer eller dusjhodet. GI FAEN MED SLIKT DRITT! Ikke pimp ut Star Wars på gata  for å dekke inn pengene som blei brukt for å kjøpe rettighetene. Lag noe kule ting til fansen, som er relevante for serien og la det være med det. LÆR OG SI NEI DISNEY! Og fans må besinne seg litt, vi må ta ansvar og kutte ned på all horekjøpene. Hvis ikke så blir det å være en Star Wars fan ikke noe annet enn å være en ekkel horekunde som føler seg skitten etter hvert besøk. Og jeg synes etterhvert det er vanskelige å si at man liker Star Wars fordi det har blitt en vanvittig kjøpefest som jeg føler er fremmedgjørende. Fordi hele konseptet med Star Wars er at jeg liker filmene, universet og historiene jeg så når jeg var liten. Hva faen har duct tape med Star wars å gjøre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar