søndag 21. august 2022

Big box pc-spill er både samleobjekter og nostalgi trip

Idag kjøper nesten alle sine dataspill til pc digitalt men for over 30 år siden, så kjøpte man de fysisk og noen pc spill kom i det man kalte "big box" format. Et format som ikke nødvendigvis var så veldig plassbesparende men var rimelig kult.
Fysisk pc spill fikk man ofte i to varianter. "Big box" formatet kom på slutten av 1980-tallet. Det var ingen standard mål på pappeskene spillene kom i. Ofte var det en grunn til å ha en stor pappeske. Enten var det en stor manual eller mange disketter. Man trengte plassen! Men det var også meningen av selve boksens design skulle tiltrekke oppmerksomhet. Problemet var at det tok mye plass i hyllene. Derfor kom etterhvert pc spill i  det man kalt " jewel cases". Det er rett og slett et cd-cover. Lite og hendig format. Som sakte men sikkert tok livet av "big box" formatet 
Som du sikkert ser på bildene, så har jeg (nesten) alle mine gamle pc spill som bruker "big box" formatet. Det gir meg en god nostalgi følelse og ta fram disse spillene, se på coveret og ta fram manualene. De er også sikkerlig fine utstillingsobjekter. Men så var det med plassene da. Disse spillene tar mye plass! Så derfor er de fleste lagret i en kjeller i mitt barndomshjem i en skuff. 

Disse store eskene har jo såklart blitt samleobjekter. Gamle nerder som meg, savner disse gamle, store eskene og mange av oss har kastet disse når vi var unge får å plass i hylla eller bare kastet disse når vi har flyttet. Jeg mener, nesten alle disse pc spillene kan man få kjøpt digitalt og mange er lagret på et format som ingen har lengre. Jeg mener, hvem har en diskettstasjon i sin pc lengre? Nå er ikke "big box" pc spill vært mye men er spillet sjeldent eller populært, så kan du kanskje få den samme summen som du betalte for spillet 30 år siden eller litt mer. 

Jeg kjøpte 2 "big boxs" pc spille fra Finn, fordi begge spillene har nostalgi verdi for meg. Ene hadde særlig betydning siden en vitenskapelig artikkel jeg skrev var sentret rundt det pcspillet Requiem: Avenging angle. Jeg bare måtte ha esken i min samling, så jeg kan stille ut både esken sammen med artikkelen. Men jeg kommer nok aldri å samle på disse boksene, fordi det tar plass. Selv om jeg veldig gjerne ville ha alle Doom versjonene, men de koster alt for mye!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar